مشاوره و برنامه ریزی دوره دوم دبیرستان

مشاور یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در مجموعه‌ی نگرش بر عهده دارد و پل ارتباطی مهمی میان دانش‌آموز، خانواده و مدرسه است؛ مشاور در ارتباط با خانواده، سایر معلمان و دیگر ارکان مدرسه، وضعیت روحی-روانی دانش‌آموز را پیگیری می‌کند تا او را در مسیر آرامش ذهنی قرار بدهد؛ علاوه‌براین، نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز را تشخیص می‌دهد تا با یاد دادن مهارت‌ها و ارائه‌ی برنامه‌ی جامع، او را در مسیر موفقیت تحصیلی و رسیدن به رتبه‌ی خوب کنکور هدایت کند.

مشاوران نگرش خطرات و آفت‌های دوران نوجوانی و جوانی را به‌خوبی می‌شناسند و تلاش می‌کنند تا الگوی اخلاقی مناسبی برای دانش‌آموز باشند.

برای موفقیت در این مسیر، مسلماً مشاور و دانش‌آموز باید بتوانند ارتباط سازنده و صمیمانه‌ای با هم برقرار کنند و به اعتماد متقابلی برسند که مقدمه‌ی پیشرفت‌های آموزشی، پژوهشی و اخلاقی آینده است.

علاوه بر این‌، یک مشاور خوب لازم است ویژگی‌های دیگری نیز داشته باشد :

  • هدایت تحصیلی دانش‌آموز را برای پیشرفت آموزشی بر عهده بگیرد.
  • رشته‌های متنوع تحصیلی را به دانش‌آمو معرفی کند تا او بتواند شغل آینده‌ی خود را آگاهانه انتخاب نماید.
  • در پروژه‌های ویژه‌ی اطلاع‌رسانی به اولیا، وضعیت آموزشی و اخلاقی فرزندشان را به طور دقیق گزارش دهد و نظرات خانواده را جویا شود.
  • استعدادهای برتر دانش‌آموز را در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری کشف کند و در مسیر درست هدایت نماید.

کارگاه‌های مشاوره‌ای، آموزشی، انگیزشی

هدف‌ ما از برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای، انتقال تجربه‌ی ۲۰ ساله‌ی گروه مشاوره و برنامه‌ریزی دبیرستان نگرش به دانش‌آموزان عزیز است تا با آموزش مهارت‌های مورد نیاز کنکور، سهمی در موفقیت‌ آنها داشته باشیم. این کارگاه‌ها به‌طور جداگانه و با محتوای مخصوصی برای دانش‌آموزان سال دهم، یازدهم و دوازدهم برگزار می‌شوند و چنین مهارت‌هایی را آموزش می‌دهند :

  • افزایش بازدهی یادگیری و درس خواندن
  • نزدیک کردن سرعت مطالعه و تست زنی به استانداردهای کنکور
  • حرفه‌ای شدن مهارت آزمون دادن
  • تقویت انگیزه‌ی درونی‌
  • تبدیل شدن به یک دانش‌آموز پرتلاش و سخت‌کوش
  • افزایش اعتمادبه‌نفس و باور به توانایی‌ها
  • ترسیم یک نقشه‌ی راه مطمئن تا روز کنکور
  • افزایش آرامش درونی ‌و کاهش استرس‌
  • و در نهایت، تغییر نگرش به موفقیت تحصیلی و زندگی

- موضوعات کارگاه‌ها از این قرارند :

  • تغییر نگرش به موفقیت تحصیلی
  • تعیین هدف
  • آموزش اصول برنامه‌ریزی
  • آموزش شیوه‌ی صحیح مطالعه‌ی هر درس
  • افزایش سرعت مطالعه و تست‌زنی
  • آموزش کامل خلاصه‌نویسی
  • تقویت حافظه و قدرت ذهن
  • آموزش شیوه‌ی صحیح مرور درس‌ها
  • هنر آزمون دادن در آزمون‌های تستی
  • استراتژی آزمون
  • افزایش تمرکز و کم کردن بی‌دقتی‌ها در آزمون
  • تحلیل آزمون
  • تغییر رفتارها و عادات غلط زندگی
  • غلبه بر ترس و اضطراب

و …

مشاوره و برنامه‌ریزی فردی

ما هر هفته برای هر دانش‌آموز، یک جلسه‌ی ۳۰ دقیقه‌ای مشاوره و برنامه‌ریزی فردی در ساعت و زمان مشخص برگزار می‌کنیم و به چنین مواردی می‌پردازیم :

  • برای هر دانش‌آموز برنامه‌ی هفتگی منطبق با روند فردی‌ او تنظیم می‌کنیم.
  • بر اساس توانایی هر دانش‌آموز، برای او برنامه‌ریزی ساعتی و روزانه انجام می‌دهیم.
  • در این برنامه‌ها به سرعت مطالعه و تست‌زنی دانش‌آموز توجه داریم.
  • منابع مطالعاتی و منابع تستی استاندارد را برای هر درس معرفی می‌کنیم.
  • با توجه به سطح علمی دانش‌آموز، محتوای مطالعه و تعداد تست را در هر درس مشخص می‌کنیم.
  • برنامه‌ی درسی را مطابق با بودجه‌بندی آزمون‌های آزمایشی تنظیم می‌کنیم.
  • بعد از هر آزمون آزمایشی، یک جلسه‌ی انفرادی تحلیل آزمون با خود دانش‌آموز برگزار می‌کنیم تا مشکلات احتمالی آزمون‌دادن او را برطرف کنیم.
  • با ایجاد تغییرات، روند رو به جلو و پیشرفت مناسبی را ایجاد می‌کنیم.

نظارت و پشتیبانی

در طی فرایند نظارت و پشتیبانی، در جلسات مشاوره، روند مطالعاتی دانش‌آموز را مطابق با برنامه‌ی تعیین‌شده کنترل می‌کنیم تا ضمن بررسی مشکلات پیش‌آمده، راهکارهای مناسب را ارائه بدهیم و موانع تحصیلی را برطرف کنیم.

از برنامه‌های نظارت و پشتیبانی می‌شود به موارد زیر اشاره کرد:

  • کنترل میزان ساعت مطالعه‌ی اجرا شده و مقایسه‌ی تعداد تست زده‌شده با برنامه‌ی تعیین‌شده توسط مشاور
  • پیگیری و نظارت دقیق بر ثبت گزارش‌های هفتگی دانش‌آموز
  • بررسی و نظارت بر انجام تکالیف هفتگی

جلسات دانش‌افزایی اولیا

ما در مجموعه‌ی نگرش معتقدیم که موفقیت تحصیلی و نتیجه‌ی دلخواه در تحصیل و کنکور، حاصل تلاش گروهی و منسجم دانش‌آموز، خانواده و مدرسه است. موفقیت تحصیلی دانش‌آموز در بستر خانواده‌ای همراه و صمیمی اتفاق می‌افتد که فضای ذهنی آرام و شرایط روحی-روانی مساعدی را برای فرزندشان فراهم نموده‌اند؛ به همین خاطر، کارگاه‌ها و جلسات عمومی دانش‌افزایی را برای اولیا برگزار می‌کنیم تا خانواده هم، در کنار ما، به فرزندشان در پیمودن مسیر موفقیت، کمک کند.

هدف‌ از برگزاری جلسات دانش‌افزایی :

  • اولیا شیوه‌های برخورد صحیح را با نوجوانان در این سن بشناسند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با فرزندشان داشته باشند.
  • آگاهی‌ اولیای عزیز از فضای امروز تحصیلی و کنکور و تفاوت‌های آن با دوران تحصیل خودشان بیشتر شود تا به فرزندان خود فشاری بیش از حد وارد نکنند.
  • خانواده‌ها از تجربیات و همفکری یکدیگر بهره‌مند شوند.
  • زمینه‌‌ی مساعدی برای کمک به رشد شخصی پدر و مادر فراهم شود.
  • خانواده‌های عزیز در مورد اتفاقات روز و خطراتی که فرزند نوجوانشان را تهدید می‌کند، آگاهی کافی و به‌روزی داشته باشند.