گروه طراحی سایت وب مب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

مشاوره و هدایت تحصیلی دوره اول دبیرستان

معلم راهنما

«معلم راهنما» یکی از کلیدی‌ترین نقش‌ها را در مجموعه‌ی نگرش برعهده دارد. معلم راهنما با آگاهی به همه‌ی جوانب زندگی یک نوجوان و خطراتی که او را تهدید می‌کند، با حضور گرم خود در کنار دانش‌آموز، او را در طی دوران نوجوانی همراهی می‌کند تا با آگاهی دادن و آموزش مهارت های زندگی و مهارت های تحصیلی، او را در برابر آسیب‌ها و خطرات احتمالی در ورود‌ به جامعه، محافظت کند.

معلم راهنما، پل ارتباطی بین دانش‌آموز، خانواده و مدرسه است و در ارتباط با خانواده، بقیه‌ی معلمان و دیگر ارکان مدرسه، وضعیت تحصیلی و روحی-روانی دانش‌آموز را پیگیری می‌کند و او را در مسیر آرامش ذهنی قرار می‌دهد؛ علاوه‌ بر این، نقاط ضعف و قوت دانش‌آموز را تشخیص می‌دهد تا با یاد دادن اصولی مهارت‌ها و ارائه‌ی برنامه‌ی جامع، او را در مسیر موفقیت هدایت کند. معلم راهنمای نگرش خطرات و آفت‌های دوران نوجوانی را به‌خوبی می‌شناسد و تمام تلاشش را می‌کند تا الگوی اخلاقی مناسبی برای دانش‌آموز باشد. برای موفقیت در این مسیر، معلم راهنما و دانش‌آموز باید بتوانند ارتباط سازنده و صمیمانه‌ای با هم برقرار کنند و به اعتماد متقابلی برای پیشرفت‌های آموزشی، پژوهشی و اخلاقی برسند.

علاوه بر موارد گفته‌شده، معلم راهنما ویژگی‌های دیگری هم دارد:

  • هدایت تحصیلی دانش‌آموز را برای پیشرفت آموزشی برعهده دارد.
  • رشته‌های متنوع تحصیلی را به دانش‌آموزان معرفی می‌کند تا بتوانند رشته‌ی مناسب و آینده‌ی شغلی خود را به شکل آگاهانه انتخاب کنند.
  • طی پروژه‌های ویژه‌ی اطلاع‌رسانی به اولیا، وضعیت آموزشی و اخلاقی فرزندشان را گزارش می‌دهد و نظرات خانواده را جویا می‌شود.
  • زمینه را برای کشف استعدادهای برتر دانش‌آموزان در زمینه‌های مختلف علمی، پژوهشی، ورزشی و هنری فراهم می‌کند، برای تشویق آنها از راه‌های مختلف اقدام می‌کند و راه شناسایی، پیشرفت و استفاده از توانایی‌ها و استعدادهایشان را به آنها نشان می‌دهد.

مشاوره و برنامه ریزی فردی

در نگرش، هر هفته برای، هر دانش‌آموز، یک جلسه‌ی مشاوره و برنامه‌ریزی فردی ۳۰ دقیقه‌ای در ساعت و زمان مشخص برگزار می‌شود.

ما خدمات متنوعی در این جلسات ارائه می‌کنیم از جمله :

  • برای هر دانش‌آموز برنامه‌ی هفتگی منطبق با روند فردی‌اش تنظیم می‌کنیم.
  • بر اساس توانایی هر دانش‌آموز، برای او برنامه‌ریزی ساعتی و روزانه‌ انجام می‌دهیم.
  • با توجه به سطح دانش‌آموز، منابع مطالعاتی استاندارد و لازم را برای هر درس معرفی می‌کنیم.
  • تحلیل آزمون را به دانش‌آموز یاد می‌دهیم تا هم در سال جاری و هم در آینده‌ی تحصیلی بتواند آزمون خود را تحلیل کند و نقاط قوت و ضعف خود را شناسایی کند.
  • نتایج آزمون‌ها را بررسی می‌کنیم تا اشکالات احتمالی در روند آزمون‌گیری و آزمون دادن را اصلاح کنیم و با ایجاد تغییر، رویه‌ی پویایی داشته باشیم.
  • در جلسات مشاوره، روند مطالعاتی دانش‌آموز را مطابق با برنامه‌ی تعیین‌شده‌ی مشاور کنترل می‌کنیم تا ضمن بررسی مشکلات پیش‌آمده، راهکارهای مناسب را ارائه بدهیم و موانع تحصیلی را برطرف کنیم.

از برنامه‌های نظارت و پشتیبانی می‌شود به موارد زیر هم اشاره کرد:

  • کنترل و مقایسه‌ی میزان ساعت مطالعه‌ی اجرا شده با برنامه‌ی تعیین‌شده
  • پیگیری و نظارت دقیق بر ثبت گزارش‌های هفتگی دانش‌آموز
  • بررسی و نظارت بر انجام تکالیف هفتگی

کارگاه‌های مشاوره‌ای، آموزشی، انگیزشی:

هدف‌ ما از برگزاری کارگاه‌های مشاوره‌ای، انتقال تجربه‌ی ۲۰ ساله‌ی گروه مشاوره و برنامه‌ریزی دبیرستان نگرش به دانش‌آموزان عزیز است تا با آموزش مهارت‌های مورد نیاز در موفقیت تحصیلی، بتوانیم سهم کوچکی در موفقیت‌ آنها داشته باشیم. این کارگاه‌ها برای دانش‌آموزان سال هفتم، هشتم و نهم به‌طور جداگانه و با محتواهای مخصوص برگزار می‌شود و انتظار می‌رود تا با آموزش این مهارت‌ها، دانش‌آموز به این دستاوردها برسد:

  • بازدهی یادگیری و درس خواندش بالاتر برود
  • مهارت آزمون دادنش حرفه‌ای‌تر ‌شود
  • حال روحی‌‌اش بهتر شود
  • انگیزه‌ی درونی‌‌اش تقویت شود
  • پرتلاش و هدفمند شود
  • اعتمادبه‌نفس و باورش به توانایی‌های خود بیشتر شود
  • نقشه‌ی راه مطمئنی برای خود انتخاب کند و به آن پایبند باشد
  • آرامش درونی‌‌اش بیشتر و استرس‌‌اش کمتر شود
  • و درنهایت، تغییر مهمی در نگرش او به موفقیت تحصیلی و زندگی ایجاد شود

 

موضوعات کارگاه‌ها از این قرارند:

  • تغییر نگرش به موفقیت تحصیلی
  • تعیین هدف
  • مدیریت استرس و اضطراب
  • برنامه‌ریزی فردی
  • آزمون دادن و مدیریت آزمون
  • مدیریت خواب
  • نوجوانی و بلوغ: خطرات و آفت‌ها
  • توضیح کلاس‌های پژوهشی و مهارتی مدرسه
  • ارتباط موثر با خانواده
  • تغذیه، ورزش، بهداشت و سلامتی
  • شیوه‌های مطالعه پربازده
  • تحلیل آزمون
  • کنترل خشم
  • خلاصه نویسی و جزوه نویسی
  • هدف‌گذاری در کوتاه‌مدت و بلندمدت
  • آموزش شیوه‌ی صحیح مطالعه‌ی هر درس
  • آموزش کامل خلاصه‌نویسی
  • تقویت حافظه و قدرت ذهن
  • آموزش شیوه‌ی صحیح مرور درس‌ها
  • استراتژی آزمون
  • تغییر رفتارها و عادات غلط زندگی

جلسات دانش‌افزایی اولیا:

ما در مجموعه‌ی نگرش معتقدیم که موفقیت، چه در تحصیل و چه در زندگی شخصی، حاصل تلاش گروهی دانش‌آموز، خانواده و مدرسه است. از آن جایی که در دوره‌ی اول دبیرستان، معمولا بچه‌ها از محیط و فضای خانواده دور می‌شوند و ارتباطات خارج از محیط خانوادگی را شکل می‌دهند، مجموعه‌ی نگرش جلسات دانش‌افزایی را برای خانواده‌های محترم برگزار می‌کند تا هم زمینه‌ی موفقیت تحصیلی دانش‌آموز را در بستر خانواده‌ای همراه و صمیمی فراهم کند و هم آرامش ذهنی و روحی را برای خانواده و مخصوصا والدین دانش‌آموز در سن بلوغ ایجاد کند.

هدف‌ ما از برگزاری جلسات دانش‌افزایی اولیا این است که:

  • اولیای محترم، شیوه‌های برخورد صحیح را با نوجوانان در این سن بشناسند و ارتباط بهتر و مؤثرتری با فرزندشان داشته باشند.
  • آگاهی‌ اولیا از فضای آموزشی امروز و تفاوت‌های آن با دوران تحصیل خودشان بیشتر شود و برای موفقیت در درس و مدرسه، فشار بیش‌از حد به بچه‌ها وارد نکنند.
  • خانواده‌ها از تجربیات و همفکری یکدیگر بهره‌مند شوند.
  • زمینه‌ساز کمک به رشد شخصی خود پدر و مادرها باشد.
  • خانواده در مورد اتفاقات روز و خطراتی که فرزند نوجوانشان را در فضاهای حقیقی و مجازی تهدید می‌کند، آگاهی داشته باشند.

هدایت تحصیلی

یکی از اولین تصمیمات سرنوشت‌سازی که بچه ها در دوران تحصیل خود می‌گیرند، انتخاب رشته است که باید در پایان سال نهم صورت بگیرد. آشنایی با رشته‌های تحصیلی و آگاهی از توانایی‌ها و استعدادهای شخصی، یک شبه اتفاق نمی‌افتد؛ بلکه باید در طول دوران سه ساله‌ی تحصیل در متوسطه‌ی اول و زیر نظر معلم راهنما و با برنامه‌ریزی صورت بگیرد تا در پایان سال نهم، دانش آموز با شناخت علاقه ها، استعدادها و توانایی های خود و با شناخت صحیح رشته های تحصیلی، رشته‌ی مناسب خود را انتخاب کند.