«معلم راهنما» یکی از کلیدیترین نقشها را در مجموعهی نگرش برعهده دارد. معلم راهنما با آگاهی به همهی جوانب زندگی یک نوجوان و خطراتی که او را تهدید میکند، با حضور گرم خود در کنار دانشآموز، او را در طی دوران نوجوانی همراهی میکند تا با آگاهی دادن و آموزش مهارت های زندگی و مهارت های تحصیلی، او را در برابر آسیبها و خطرات احتمالی در ورود به جامعه، محافظت کند.
معلم راهنما، پل ارتباطی بین دانشآموز، خانواده و مدرسه است و در ارتباط با خانواده، بقیهی معلمان و دیگر ارکان مدرسه، وضعیت تحصیلی و روحی-روانی دانشآموز را پیگیری میکند و او را در مسیر آرامش ذهنی قرار میدهد؛ علاوه بر این، نقاط ضعف و قوت دانشآموز را تشخیص میدهد تا با یاد دادن اصولی مهارتها و ارائهی برنامهی جامع، او را در مسیر موفقیت هدایت کند. معلم راهنمای نگرش خطرات و آفتهای دوران نوجوانی را بهخوبی میشناسد و تمام تلاشش را میکند تا الگوی اخلاقی مناسبی برای دانشآموز باشد. برای موفقیت در این مسیر، معلم راهنما و دانشآموز باید بتوانند ارتباط سازنده و صمیمانهای با هم برقرار کنند و به اعتماد متقابلی برای پیشرفتهای آموزشی، پژوهشی و اخلاقی برسند.
علاوه بر موارد گفتهشده، معلم راهنما ویژگیهای دیگری هم دارد:
در نگرش، هر هفته برای، هر دانشآموز، یک جلسهی مشاوره و برنامهریزی فردی ۳۰ دقیقهای در ساعت و زمان مشخص برگزار میشود.
ما خدمات متنوعی در این جلسات ارائه میکنیم از جمله :
از برنامههای نظارت و پشتیبانی میشود به موارد زیر هم اشاره کرد:
هدف ما از برگزاری کارگاههای مشاورهای، انتقال تجربهی ۲۰ سالهی گروه مشاوره و برنامهریزی دبیرستان نگرش به دانشآموزان عزیز است تا با آموزش مهارتهای مورد نیاز در موفقیت تحصیلی، بتوانیم سهم کوچکی در موفقیت آنها داشته باشیم. این کارگاهها برای دانشآموزان سال هفتم، هشتم و نهم بهطور جداگانه و با محتواهای مخصوص برگزار میشود و انتظار میرود تا با آموزش این مهارتها، دانشآموز به این دستاوردها برسد:
موضوعات کارگاهها از این قرارند:
ما در مجموعهی نگرش معتقدیم که موفقیت، چه در تحصیل و چه در زندگی شخصی، حاصل تلاش گروهی دانشآموز، خانواده و مدرسه است. از آن جایی که در دورهی اول دبیرستان، معمولا بچهها از محیط و فضای خانواده دور میشوند و ارتباطات خارج از محیط خانوادگی را شکل میدهند، مجموعهی نگرش جلسات دانشافزایی را برای خانوادههای محترم برگزار میکند تا هم زمینهی موفقیت تحصیلی دانشآموز را در بستر خانوادهای همراه و صمیمی فراهم کند و هم آرامش ذهنی و روحی را برای خانواده و مخصوصا والدین دانشآموز در سن بلوغ ایجاد کند.
هدف ما از برگزاری جلسات دانشافزایی اولیا این است که:
یکی از اولین تصمیمات سرنوشتسازی که بچه ها در دوران تحصیل خود میگیرند، انتخاب رشته است که باید در پایان سال نهم صورت بگیرد. آشنایی با رشتههای تحصیلی و آگاهی از تواناییها و استعدادهای شخصی، یک شبه اتفاق نمیافتد؛ بلکه باید در طول دوران سه سالهی تحصیل در متوسطهی اول و زیر نظر معلم راهنما و با برنامهریزی صورت بگیرد تا در پایان سال نهم، دانش آموز با شناخت علاقه ها، استعدادها و توانایی های خود و با شناخت صحیح رشته های تحصیلی، رشتهی مناسب خود را انتخاب کند.