آزمون دوره دوم دبیرستان

آزمون، روش استانداردی برای ارزیابی عملکرد دانش‌آموز است؛ آزمون دانش‌آموز را به مطالعه‌ی دقیق‌تر و مؤثرتر ترغیب می‌کند، نقاط ضعف و قوت علمی‌اش را مشخص می‌کند و باعث می‌شود توانایی ذهنی او در یادآوری مطالب بهتر شود. دانش‌آموز با شرکت در آزمون‌های مختلف، آرام‌آرام به امتحان دادن عادت می‌کند و استرس و اضطرابش کمتر می‌شود تا با آرامش و آمادگی کامل سر جلسه‌ی آزمون حاضر شود.

معلم و مشاور با برگزاری آزمون‌های مختلف و بررسی روند نتایج آزمون‌ها، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموز را به‌دقت تحلیل و بررسی می‌کنند و دانش‌آموز را در مسیر پیشرفت تحصیلی هدایت می‌کنند.

در مجموعه‌ی نگرش ۴ نوع آزمون برگزار می‌شود:

الف- آزمون‌های استاندارد کشوری

ب- آزمون‌های جامع مدرسه

ج- آزمون‌های کلاسی

د- آزمون‌های مشاوره‌ای

الف- آزمون‌های آزمایشی استاندارد کشوری

هدف‌ از برگزاری آزمون‌های استاندار کشوری این است که:

  • شرایط کنکور سراسری را بارها و بارها برای دانش‌آموزان شبیه‌سازی کنیم تا هنر آزمون دادن را به‌خوبی فرا بگیرند.
  • تجربه و مهارت آزمون دادن‌ دانش‌آموزان را بالاتر ببریم.
  • استرس و اضطراب دانش‌آموز، با کسب تجربه و تکرار آزمون، کمتر شود.
  • به شناخت بیشتری از نقاط ضعف و قوت دانش‌آموزان برسیم.
  • با تحلیل آزمون بتوانیم الگوی مطالعه، تست‌زنی، نحوه‌ی مرور درس‌ها و … را برای هر دانش‌آموز اصلاح کنیم.
  • و در نهایت، دانش‌آموز را در مسیر پیشرفت تحصیلی قرار بدهیم.

آزمون‌های جامع مدرسه

هدف از برگزاری آزمون‌های جامع مدرسه این است که:

  • میزان همراهی دانش‌آموزان با برنامه‌های مدرسه را متوجه شویم.
  • میزان آمادگی علمی و تسلط دانش‌آموزان در هر درس را به دست آوریم.
  • نقاط ضعف و قوت علمی دانش‌آموزان را در هر درس پیدا کنیم.
  • نحوه‌ی آزمون دادن دانش‌آموزان را اصلاح کنیم تا به شکل حرفه‌ای‌تری آزمون بدهند.
  • رقابت سالم و سازنده‌ای را برای تلاش بیشتر در بین دانش‌آموزان ایجاد کنیم.
  • استعدادهای دانش‌آموزان نخبه‌ی علمی را کشف کنیم تا برای کسب رتبه‌های خاص در کنکور سراسری، برنامه‌ریزی ویژه‌ای انجام بدهیم.

آزمون‌های کلاسی اساتید

استادان محترم بعد از پایان تدریس هر مبحث، آزمونی از دانش‌آموزان برگزار می‌کنند تا بر اساس نتایج آنها به این دستاوردها برسند:

  • کدام دانش‌آموزان همراه با برنامه‌ی کلاس‌ها به پیش می‌روند و تکالیف و برنامه‌های اساتید را به خوبی انجام می‌دهند.
  • کدام دانش‌آموزان، خدای‌نکرده تنبلی می‌کنند و با برنامه‌ی کلاس‌ها همراه نیستند تا به اولیای عزیزشان اطلاع‌رسانی شود.
  • رقابت علمی سازنده و سالمی در بین دانش‌آموزان شکل بگیرد.

آزمون‌های مشاوره‌ای

گروه مشاوران نگرش، آزمون‌های منظمی را برگزار می‌کنند تا بر اساس نتایج آنها،

  • تعیین کنند که دانش‌آموزان چه‌قدر با برنامه‌های مشاوران همراه هستند.
  • روند مطالعاتی و اجرای برنامه‌ی دانش‌آموز را کنترل و تنظیم کنند.
  • نقاط ضعف علمی دانش‌آموزان را پیدا کنند و برای برطرف کردن‌ آنها راهکار ارائه بدهند.
  • ضعف ها و مشکلات شیوه‌های درس خواندن، تست زدن و آزمون دادن دانش‌آموزان را مشخص کنند.
  • برای پیشرفت هر دانش‌آموز متناسب با توانایی‌ها و ویژگی‌های فردی‌اش، راه حل‌های ویژه‌ای ارائه بدهند.