گروه طراحی سایت وب مب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

تکنیک های نادرست مطالعه

تکنیک های نادرست مطالعه

گاهی اوقات با وجود اینکه ساعت ها مطالعه می کنیم و تلاش می کنیم، به نتیجه ای که انتظارش را داشتیم نمی رسیم و نمی دانیم مشکل از کجاست. ممکن است از تکنیک های نادرست مطالعه استفاده کنیم که باید آن را تغییر دهیم.

برای اینکه بدانیم چگونه در دانشگاه (یا در مدرسه) درس بخوانیم، در ادامه به بررسی عادات غلطی که در بسیاری از دانش آموزان و دانشجویان وجود دارد می پردازیم. عادت هایی که با ترک آنها می توانیم نتایج بهتری بگیریم و بهره وری بیشتری داشته باشیم.

هر کدام از ما عادات مطالعه خاصی داریم. اما متأسفانه برخی روش های مطالعه نادرست منجر به عادت های بدی می شود که کیفیت مطالعه را پایین می آورد. این ویژگی ها از فردی به فرد دیگر متفاوت است، اما در این میان 10 عادت بد هنگام مطالعه بارزترین آنهاست. ممکن است ناآگاهانه و بدون توجه به اثرات منفی آنها از این روش ها استفاده کنیم. پس بهتر است آنها را بشناسید و اصلاح کنید.

تکنیک های نادرست مطالعه چیست؟

بسیاری از ما عادت های خود را داریم. این عادات در مطالعه ما نیز منعکس شده است. این عادت ها روش های مطالعه ما را شکل می دهند. در این میان برخی از این عادات نه تنها کمکی به ما نمی کند، بلکه منجر به حواس پرتی و بی کیفیتی مطالعه می شود.

برخی از این روش ها در افراد مختلف خاص تر و رایج تر است. با تغییر این عادات می توانید نتیجه بهتری بگیرید و از مطالعه خود نهایت استفاده را ببرید. ممکن است ناآگاهانه و بدون توجه به تاثیر منفی آنها از این روش ها استفاده کنیم. پس بهتر است آنها را بشناسید و اصلاح کنید.

در ادامه برخی از عادت‌های غلط مطالعه را بررسی می‌کنیم:

1. مطالعه در فضای نامناسب

یک ضرب المثل معروف در فارسی داریم که می گوید: (( هر سخن جایی و هر نکته مکانی دارد)). شاید این جمله درباره درس خواندن کمی بی ربط به نظر برسد، اما می خواهیم بگوییم درس خواندن در همه جا و همه جا درست نیست. اما منظور از فضای مناسب چیست؟ بعضی از دانش آموزان عادت دارند جلوی تلویزیون یا با دوستان درس بخوانند. این یکی از اصلی ترین روش های نادرست مطالعه است.


محل مطالعه شما باید تا حد امکان پایدار و دارای نور، اکسیژن و دمای مناسب باشد. می خواهیم به بسیاری از متقاضیانی که از ما می پرسند چگونه برای کنکور درس بخوانیم تا خسته نشویم پاسخ دهیم. علت را در نحوه و مکان مطالعه آنها جستجو می کنیم. زیرا اگر محیط شما ساکت نباشد، تمرکز شما بسیار پایین می‌آید و چون نمی‌توانید روی درس یا اطرافتان تمرکز کنید، ذهنتان زود خسته می‌شود و مطالعه‌تان بی‌کیفیت می‌شود.

2. نداشتن برنامه ریزی مناسب

آیا می دانید راز موفقیت دانش آموزان باهوش چیست؟ اینکه بگوییم برنامه ریزی اساس مطالعه است، ادعای بزرگی نیست. بسیاری از افراد قصد مطالعه دارند، اما آیا هر نوع طرحی مناسب و استاندارد است؟ برخی از دانش آموزان تعیین می کنند که برای ساعت، روز یا حتی هفته خود چه چیزی را می خواهند مطالعه کنند، اما برای مدت طولانی گیج می شوند و این باعث می شود زمان خود را از دست بدهند.

3. استفاده از گوشی از روش های نادرست مطالعه

اعتیاد به تلفن و فضای مجازی یکی از آفات مطالعه است. قابل درک است که چنین فضاهایی پر از چیزهای جالب و وسوسه انگیز هستند و بنابراین باید از آن دوری کنید. توصیه می شود هنگام مطالعه گوشی را در اتاق دیگری قرار دهید یا آن را خاموش کنید. البته می توانید برای ایجاد تنوع و رفع خستگی در مدت زمان کوتاهی از آن استفاده کنید اما این کار را نیز به حداقل برسانید زیرا مشغله های ذهنی زیادی را به همراه دارد.

4.  انجام‌دادن تکلیف درسی در لحظه آخر

برای حل این مشکل، زمان انجام تکالیف خود را روی یک برگه یادداشت کنید و یک برنامه زمانی بنویسید که چه زمانی باید روی هر یک از آنها کار کنید. انجام تکالیف را حداقل 1 هفته قبل از موعد مقرر شروع کنید و آنها را به تدریج تکمیل کنید. به این ترتیب انجام تکالیف فشار کمتری به شما وارد می کند.

5 . مطالعه بدون برنامه‌ریزی

همانطور که در مطالب قبلی تاکید کردیم، برنامه ریزی صحیح یکی از ملزومات مطالعه صحیح برای امتحان است. شما باید بتوانید یک برنامه دقیق برای مطالعه خود در نظر بگیرید تا بدانید چه زمانی باید مطالعه کنید و نتایج بهتری از مطالعه خود بگیرید. سعی کنید در ابتدای مطالعه برنامه کلی و بلند مدت خود را مشخص کنید. همچنین در پایان هر هفته برای هفته بعد برنامه ریزی دقیقی داشته باشید تا بتوانید بهترین نتیجه را بگیرید.

تکنیک های نادرست مطالعه - مدارس نگرش - بهترین مدرسه دخترانه تهران

 

6 . دست‌کم‌گرفتن عوامل حواس‌پرتی

بسیاری از ما تأثیر محیطی که بر توانایی مطالعه ما دارد را دست کم می گیریم. حواس پرتی تأثیر منفی بر زمان مطالعه و کیفیت یادگیری دارد. بنابراین وقتی سعی می کنیم بر مطالعه تمرکز کنیم، باید همه چیزهایی را که حواسمان را پرت می کند حذف کنیم. چیزهایی مثل تلفن همراه و تلویزیون و کامپیوتر.

7 . درس‌خواندن مقابل تلویزیون

در منزل مکانی کم تردد برای مطالعه در نظر بگیرید تا بتوانید درس های خود را به دور از حواس پرتی مطالعه کنید. از این مکان فقط برای مطالعه استفاده کنید. این کار شما را به سرعت مشغول تکالیف می کند. در صورت امکان از اتاق خواب برای مطالعه استفاده نکنید. زیرا اتاق خواب فقط باید محل استراحت و خواب شما باشد.

8 . حفظ‌کردن مطالب به‌جای فهمیدن و یادگرفتن آنها

به جای حفظ کردن مطالب، سعی کنید بین آن مطالب و چیزهای دیگری که یاد گرفته اید ارتباط برقرار کنید. یک نقشه ذهنی تهیه کنید و از آن برای اتصال اطلاعات به یکدیگر و رسیدن به درک عمیق تری از مطالب استفاده کنید.

9 . مدیریت نادرست زمان

مدیریت زمان یک مهارت ضروری برای هر دانش آموز است. تنظیم یک برنامه هفتگی برای متعادل کردن زمان اختصاص داده شده به مطالعه، استراحت، فعالیت های بدنی، رویدادهای اجتماعی و خانوادگی و غیره بسیار مهم است. برخی از افراد از یک برنامه برای سازماندهی وقت خود در طول هفته استفاده می کنند.

10 . نوشتن یادداشت‌های نامنظم

ابتدا یادداشت های مربوط به هر موضوع را در پوشه خود قرار دهید و آنها را مرتب کنید. سپس یادداشت برداری صحیح را تمرین کنید. روش های مختلف یادداشت برداری را امتحان کنید و مناسب ترین و مفیدترین روش را انتخاب کنید.

11 . رویارویی با عادت‌های اشتباه درس خواندن

با توجه به مهارت های مطالعه فعلی خود می توانید به موفقیت تحصیلی دست یابید. شناسایی مناطق مشکل دار (یا مناطقی که می توانید در آنها پیشرفت کنید) به شما در حل هر مشکلی کمک می کند. یافتن بهترین راه برای مطالعه فرآیندی مداوم است و هیچ پاسخ قطعی وجود ندارد. با این حال، دانش‌آموزان موفق روش‌ها و عاداتی برای مطالعه دارند که می‌توانید با استفاده از آن‌ها تمام پتانسیل‌های خود را به‌کار ببرید.

12 .  نداشتن یادداشت و خلاصه نویسی

اگر از تاثیر فراوان خلاصه نویسی آگاه باشید، بدون شک آن را به یکی از عادت های همیشگی در مطالعه تبدیل خواهید کرد. در روزهای پایانی امتحانات و امتحانات به خصوص دروس تخصصی نمی توانید همه دروس را با جزئیات مجدد بخوانید. این نه تنها وقت شما را می گیرد، بلکه استرس زیادی را نیز منتقل می کند. بنابراین هنگام مطالعه حتما یادداشت برداری کنید و نکات مهم و کلیدی را خلاصه کنید.

13 .  بلند خوانی

معمولا دانش آموزانی که تمرکزشان پایین است، با صدای بلند مطالعه می کنند. اما این کار از چند جهت مشکلاتی دارد. اول اینکه انرژی زیادی صرف شما می شود و متابولیسم بیشتری خواهید داشت. ثانیاً ممکن است در شرایطی قرار بگیرید که مجبور شوید بدون صدا درس بخوانید، سپس مجبور شوید به زور مطالعه را متوقف کنید. بهترین راه برای خواندن با چشم، استفاده از یک مداد یا ابزار ردیابی برای حفظ تمرکز است.

تکنیک های نادرست مطالعه - بهترین مدرسه پسرانه تهران - دبیرستان نگرش

 

چگونه میتوانیم روش های نادرست مطالعه را از بین ببریم ؟

افکار عمومی بر این است که ترک عادت های بد چندان آسان نیست و به قول معروف ترک عادت باعث بیماری می شود. اما همانطور که در حین مطالعه 10 عادت بد را مرور کردیم و راه حل آنها را دیدیم، همیشه راهی برای کسب عادات بهتر وجود دارد. مشاوران ما با تجربیات مختلف خود در این زمینه، شما را در تبدیل روش های مطالعه نادرست به صحیح ترین و پربارترین آنها راهنمایی و راهنمایی خواهند کرد.

به عنوان مثال، اگر تقلب یکی از روش های معمول مطالعه شماست، حتما باید کاری برای ترک این عادت انجام دهید و برای به دست آوردن این گزینه حساب نکنید. اما چگونه یکی از بهترین راه ها برای تغییر یک رفتار، جایگزینی آن با یک عمل بهتر است. قطعا جایگزین تقلب همین تلاش و مطالعه است. البته تقلب آسان‌تر خواهد بود و برای برخی بهتر است راحت‌تر به آنچه می‌خواهند برسند.

می توان به نتایج و احتمالات منفی فکر کرد، به عنوان مثال، اگر توسط سرپرست جلسه مسدود شوید، چه اتفاقی برای شما می افتد. اگر تنبلی در مطالعه اجازه مطالعه جدی را به شما نمی دهد، بهترین راه این است که میزان مطالعه را مرحله به مرحله افزایش دهید. اگر از روش های غلط مطالعه یک قدم فاصله گرفتید به خودتان جایزه بدهید و اگر طبق برنامه پیش نرفتید حتما کاری برای جبران آن انجام دهید.

در این مقاله سعی شده است در حین مطالعه به 13 عادت غلط که در بین بسیاری از افراد رایج است پرداخته و راه حلی ارائه شود. اگر احساس می کنید که نمی توانید به نتایج دلخواه برسید دلیل آن را باید در روش های نادرست مطالعه جست و جو کرد.

برای خواندن قالات بیشتر به سایت مدرسه نگرش مراجعه فرمائید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب