گروه طراحی سایت وب مب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

راهکارهای انگیزشی درس خواندن

راهکارهای انگیزشی برای درس خواندن

آیا تا به حال برای شما اتفاق افتاده است که وقت درس خواندن، همش دست دست کنید و کار امروز را به فردا بسپارید؟ آیا اگر می تونستید کمی سخت تر مطالعه کنید، نمرات بهتری می گرفتید؟ اگر چنین است، بدانید که تنها نیستید. اکثر افراد هر چند وقت یک بار در حین مطالعه با چنین مشکلاتی مواجه می شوند، اگرشما هم این مشکلات را تجربه کرده‌اید، امیدواریم ادامه‌ی این مقاله انگیزه برای درس خواندن را در شما را تقویت کند.

گام اول: مناسب ترین مکان برای درس خواندن را برای خود فراهم کنید

1 . ابزار درس خواندن را حاضر کنید.

حتما ابزار مورد نیاز برای مطالعه را تهیه کنید. این ابزار می تواند شامل کاغذ، خودکار، مداد، نشانگر رنگی و … باشد. بستگی به شما دارد که چه ابزاری را برای مطالعه نیاز دارید. اگر قبل از شروع، وسایل مورد نیاز خود را آماده نکنید، باید در حین مطالعه این کار را انجام دهید و تمرکز شما به هم می‌خورد.

2 . مکانی آرام پیدا کنید که باعث بر هم خوردن تمرکزتان نشود.

این مکان می تواند یک کتابخانه، یک کافه یا اتاقی در خانه شما باشد. عامل اساسی این است که این مکان ها از سر و صدا و عوامل حواس پرتی عاری باشد. مکان‌هایی را انتخاب نکنید که احتمالاً دوستانتان در آنجا بیایند.

3 .  آب و تنقلات در کنار خود داشته باشید.

وقتی بدن انسان هیدراته می شود، کارایی آن افزایش می یابد. پس همیشه در هر حال مقداری آب همراه خود داشته باشید. در بین مطالعه مقداری آب بنوشید تا بدن خود را هیدراته کنید. همچنین، برخی از میان وعده های سالم مثل آجیل و میوه ها را همیشه همراه خود داشته باشید اینطوری انرژی از دست رفته خود را جبران می کنید.

خوردن غذاهایی مثل پیتزا، همبرگر، کیک و شیرینی را کنار بگذارید. این خوراکی ها انرژی شما را برای زمان کوتاهی بالا نگه می دارند و به تدریج باعث خواب آلودگی می شوند. برای تامین انرژی از فست فود و شیرینی جات استفاده نکنید.

گام دوم: غلبه بر موانع 

شروع هر کاری بسیار دشوارتر از ادامه دادن آن است. هنگامی که از اولین مانع عبور کردید، خواهید دید که ادامه کار بسیار آسان تر است.

1 . هر کاری را که انجام می دهید متوقف کنید و برید درس بخونید.

بله، خیلی آسان است که به خودتان بگویید: “یک ساعت دیگر شروع می کنم.” این کلمه را بارها تکرار می کنی و ناگهان نگاه می کنی و می بینی که یک روز کامل از دستت رفته. اگر واقعاً نیاز به مطالعه جدی دارید، معطل نکنید. دست از هر کاری که دارید بردارید و دفتر و کتابتان را بردارید و به یک جای ساکت بروید و هر چه زودتر شروع به مطالعه کنید، در این صورت کارتان زودتر تمام می شود و در نهایت وقت آزاد بیشتری خواهید داشت.

2 . از موارد و مطالبی که می‌خوانید حتما یادداشت‌ بردارید.

یادداشت برداری یکی از مراحل اصلی مطالعه است. در واقع با یادداشت برداری از مطالبی که در حال مطالعه آن هستید، مرور آن را برای شما آسان می کنید. به همین دلیل آشنایی با روش های اولیه یادداشت برداری برای همه ضروری است.

به خاطر داشته باشید که اگر یادداشت‌های اولیه‌ای را که برداشتید مفید نمی‌دانید، همیشه می‌توانید آنها را بازنویسی کنید.

3 . جایزه ای برای خودتان در نظر بگیرید.

دریافت پاداش تاثیر زیادی بر رفتارهای ما دارد، آن‌ها به ما انگیزه می‌دهند تا اقدام کنیم، عادت‌های خوب ایجاد کنیم و در سطحی رفتار کنیم که به آن افتخار می‌کنیم.

اگر بدانید در نهایت به آنچه که می خواهید خواهید رسید، درس خوندن برایتان آسان تر می شود.

4 .برای خودتان انگیزه ایجاد کنید .

  • هر چند وقت یک‌بار مکان مطالعه‌ی خود را تغییر دهید. اجازه ندهید محیط پیرامون شما را کسل و بی‌حوصله کند.
  • به موسیقی مهیج گوش کنید. از آن دسته موسیقی‌هایی که ممکن است پیش از شروع یک رویداد ورزشی از تلویزیون بشنوید.
  • حرکت کنید. تند تند راه بروید، پروانه بزنید، در هوا مشت‌ بزنید و …
  • به یک سخنرانی الهام‌بخش گوش کنید.

5 .  لباس راحت بپوشید.

لباس راحت و مناسب بپوشید. سعی کنید چیزی که حواس شما را پرت می کند نپوشید. حتی عوامل بسیار کوچک می توانند تمرکز شما را مختل کنند. به عنوان مثال، اگر شلوار شما گشاد است و مدام می خواهید آن را بالا بکشید یا اگر اگر موهای بلندی دارید، موهای خود را ببندید تا جلوی چشمتان نیاید.

6 . موبایل خود را بی صدا کنید.

در هنگام مطالعه زمان مناسبی برای صحبت با دوستان و خانواده نیست. اگر ممکن است شخص خاصی شما را نگران کند، از قبل به او بگویید که در این زمان درس می خوانید و صدای تلفن را نمی شنوید. بنابراین هنگام مطالعه گوشی خود را در حالت بی صدا قرار دهید و آن را دور از دسترس خود قرار دهید.

7 . اگر به رایانه خود برای مطالعه نیاز ندارید، آن را خاموش کنید.

  • اگر برای تحقیق دوره خود مجبور به مطالعه وب سایت خاصی هستید، می توانید از آن صفحه پرینت بگیرید. به این ترتیب در حین مطالعه، وسوسه نمی شوید که تب دیگری را در مرورگر خود باز کنید و از شبکه های اجتماعی بازدید کنید.
  • اگر می خواهید متن خاصی را در نرم افزار Word تایپ کنید، می توانید اینترنت خود را به طور موقت قطع کنید.

8 . تایمی را به کاری غیر از درس خواندن اختصاص دهید.

هنگامی که مطالعه می کنید، دوست دارید تمام حواس خود را به کاری که پیش رو دارید معطوف کنید. اگر توجه شما بین مطالعه و انجام کارهای دیگر تقسیم شود، چه تماشای یک برنامه تلویزیونی یا انجام کارهای کاری یا هر چیز دیگری، نمی توانید اطلاعات زیادی را در ذهن خود نگه دارید . برای اینکه بتوانید کارآمد مطالعه کنید، مطمئن شوید که زمان معقولی را برای کارهای دیگر خود در نظر می گیرید.

9 .  قبل از درس خواندن ورزش کنید، غذا بخورید و استراحت کنید.

عوامل حواس‌پرتی‌ فیزیکی مانند گرسنگی، بی‌قراری و خستگی مانند هر گونه حواس پرتی از نظر ذهنی می توانند مانع تلاش شما در مطالعه شوند. برای اطمینان از اینکه می توانید در حد توان خود مطالعه کنید، قبل از اینکه مشغول شوید، نیازهای بدنی خود را برآورده کنید. غذاهای سالم و متعادل بخورید.

راهکارهای انگیزشی برای درس خواندن

گام سوم: تعیین اهداف‌ درسی 

۱. اهداف واقعی برای درس خواندن خود را مشخص کنید.

به جای اهداف کلی و مبهم، اهداف مشخص و قابل دستیابی را برای خود تعیین کنید. با این روش در پایان زمان مطالعه دقیقاً متوجه می شوید که چه بخشی را مطالعه کرده اید و به چه چیزی رسیده اید.

2. یک برنامه‌ی درسی برای خودتان درست کنید.

برنامه‌ریزی می‌تواند تا حدود زیادی مشکل ضعف اراده‌ی شما را برطرف کند.

حالا نکاتی که می تواند به شما کمک کندتا شروع به درس خواندن کنید.

  • درس را به تعویق نیندازید. یادتان باشد اگر امروز وقت خود را به درس اختصاص بدهید، در آینده وقت بیشتر و خیالی آسوده‌تر خواهید داشت.
  • به نتایج بلندمدت درس خواندن فکر کنید. اگر بخواهید دکتر، مهندس یا… شوید. باید درس بخوانید تا بتوانید در آینده شغل دلخواه خود را به دست آورید.
  • اگر به راحتی با چیزهای اطراف حواس‌تان پرت می‌شود، روی‌ خود را به‌سمت دیوار بکنید و درس بخوانید.
  • اگر درس خواندن همراه دوستان باعث می‌شود بهتر درس بخوانید، همین کار را انجام دهید. اگر دوست‌تان همکلاس شما نیز باشد، بهتر می‌توانید با هم درس بخوانید. فقط مراقب باشید که حواس‌تان پرت نشود و زیاد صحبت نکنید. چون الان زمانِ درس خواندن شماست.
  • به خودتان بگویید که وقتی به اهدافم رسیدم، می‌توانم با خیال راحت به تفریح بپردازم. اراده‌ای قوی داشته باشید و اجازه ندهید حواس‌تان پرت شود. اگر سروصدا شما را اذیت می‌کند، پنبه‌ای در گوش‌تان بگذارید. اگر کسی باعث حواس‌پرتی شما می‌شود، روی خود را از او برگردانید.

در این مقاله به شما راهکارهای انگیزشی برای درس خواندن را گفتیم که با رعایت چند نکته ساده به راحتی به مطالعه علاقه مند شوید.

برای دریافت اطلاعات بیشتر درباره مشاوره تحصیلی تلفنی و حضوری با مدرسه نگرش در ارتباط باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب