گروه طراحی سایت وب مب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

ارتباط ورزش با یادگیری دانش آموزان

«عقل سالم در بدن سالم است» همه ما این جمله را بارها شنیده ایم یا در کتاب ها و نشریات دیده ایم. چقدر با این جمله موافقید؟ آیا فکر می کنید ورزش شما فقط به صورت ورزش است؟ آیا تا به حال فکر کرده اید که ورزش چقدر می تواند به شما در یادگیری و پیشرفت در تحصیل کمک کند؟ شما پدر و مادر عزیز از آن دسته والدینی هستید که فقط به نمرات ریاضی و فیزیک اهمیت می دهید؟ آیا فکر می کنید ورزش کردن برای فرزندتان مهم است؟ در ادامه به بررسی تاثیر ورزش بر یادگیری و سلامت دانش آموزان می پردازیم.

ورزش

اهمیت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان

ورزش در دنیای امروزی که فناوری های جدید کامپیوتری زمان زیادی را از ما می گیرند و فعالیت بدنی ما را کاهش می دهند و ضرورت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان اهمیت بیشتری پیدا می کند. اما در بیشتر مواقع اهمیت فعالیت بدنی در یادگیری و سلامت دانش آموزان را نادیده می گیریم، حتی گاهی متأسفانه ورزش در مدارس نادیده گرفته می شود و زنگ ورزش حذف می شود یا زمانی برای جبران عقب ماندگی های دیگران می شود. درس ها. ورزش و فعالیت بدنی برای پیشگیری از اضافه وزن، بی خوابی، استرس و … مفید و موثر است و حتی تاثیر ورزش بر یادگیری و بهبود عملکرد مدرسه نیز توسط محققان به اثبات رسیده است.

تاثیر ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان

می‌خواهیم برخی از فواید ورزش در یادگیری و سلامت دانش‌آموزان (به ویژه نقش ورزش در یادگیری دانش‌آموزان) را که در سراسر جهان مورد تاکید قرار گرفته و تا حدودی به گستردگی و کارایی این علم پی ببریم

  • اولین مزیت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان اینه که در روحیه دانش آموزان تاثیر مثبت می گذاره و روحیه اون ها رو تقویت می کنه. این مسئله، از نظر روانی سلامت دانش آموزان رو تحت تاثیر قرار میده و بهتر میکنه. خود این مسئله باعث عملکرد بهتر و افزایش یادگیری دانش آموزان در مدرسه میشه.
  • یکی دیگه از  مزیت های ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان اینه که باعث کاهش استرس میشه. بسیاری از والدین مخصوصا در فصل امتحانات با این دلیل که الان موقع درس خوندن هست و همه وقت دانش آموز باید به درس خوندن اختصاص پیدا کنه، از ورزش کردن دانش آموزان جلوگیری می کنند. اما حتی در این زمان ورزش باعث کاهش استرس دانش آموز و ایجاد روحیه ای شاداب و سرزنده در او میشه و می تونه بهش کمک کنه تا آمادگی بهتری برای امتحانات داشته باشه. این نکته که سلامت دانش آموزان اهمیت بسیار زیادی داره، نباید برای خانواده ها کم ارزش باشه؛ چرا که همونطور که گفته شد، عقل سالم در بدن سالمه.
  • ورزش برای رشد کارکردهای مغزی بسیار مهم است. دویدن ، شنا کردن و سایر ورزش ها اکسیژن زیادی رو به مغز می رسونند. حتی گفته میشه که با انجام ورزش هایی مثل پیاده روی یا حرکات کششی می تونیم میزان یادگیری دانش آموزان در دروس مختلف رو بیشتر کنیم.
  • ورزش نکردن باعث رخوت جسمی میشه و ذهن فرد رو به سمت خستگی و ناتوانی می بره. و این دانش آموزی که از نظر ذهنی خسته است سعی می کنه با انواع روش های یادگیری و فشار آوردن به خودش یا حتی مصرف دارو های مضر، این مشکل رو رفع کنه. این رفع مشکل ممکنه تاثیر مخربی روی سلامت دانش آموزان بذاره و عملکرد و یادگیری دانش آموزان رو ضعیف کنه. در حالی که با ورزش کردن، هم فرد سلامتی خودش رو حفظ می کنه، هم فعالیت ذهنی او بیشتر میشه و هم بدنش سرحال تر میشه و دانش آموز می تونه بهتر درس بخونه.
  • یکی دیگه از فواید ورزش در یادگیری و سلامت نوجوانان اینه که  باعث به وجود اومدن سلول های عصبی جدید در مغز میشه. ایجاد سلول های عصبی جدید در مغز کار یادگیری رو برای ما راحت تر می کنه.
  • فعالیت های ورزشی موجب سلامتی قلب و عروق میشه، احتمال سکته قلبی و مغزی رو کاهش میده و علاوه بر سلامتی باعث تناسب اندام در ما میشه و ما رو از خیلی از مشکلات مثل چاقی و… نجات میده. تو این مورد، تاثیر ورزش کردن برای همه معلومه و خیلیا دنبال تناسب اندام هستند.
  • ورزش کردن و انجام بازی های ورزشی توانمندی های افراد رو زیاد می کنه و در یک محیط رقابتی سالم می تونه از طریق سرزندگی و شادابی که ایجاد می کنه، توانایی تصمیم گیری افراد رو تقویت کنه.
  • یکی دیگه از مزیت های ورزش در یادگیری و سلامت کودکان و تقویت مهارت مدیریت زمان نباید غافل شد. وقتی به ورزش کردن متعهد می شیم، این تعهد باعث میشه در یک زمان و مکان خاص برای ورزش حاضر بشیم و کارهامون رو جوری برنامه ریزی کنیم که جایی برای فعالیت بدنی در اون باشه.
  • صبر و تحمل از جمله مواردی است که در ورزش به افراد آموزش داده میشه و همچنین افراد در ورزش کردن به دلیل رعایت قوانین، قانونمند تر میشن.
  • در ورزش های گروهی افراد و مخصوصا کودکان می تونند توانایی رهبری و کار تیمی رو یاد بگیرند. تاثیر ورزش در زندگی اجتماعی افراد به طور چشمگیری می تونه معلوم بشه.
  • افزایش اعتماد به نفس دانش آموزان از جمله موارد تاثیر گذار ورزش بر افراد هست. موفقیت در ورزش و کسب نتیجه از تلاش های فرد می تونه باعث افزایش باور فرد به خودش و توانایی هاش بشه و از نظر روحی سلامت دانش آموزان رو بهبود بده.
  • رشد و نمو استخوان ها و کاهش خطر ابتلا به پوکی استخوان از اثرات ورزش در سن نوجوانی هست که برای این هدف باید با اطلاع و آگاهی پیش برید.
  • انجام فعالیت های بدنی یکی از راه های مبارزه با هیجان هایی هست که برامون ایجاد مشکل می کنند. همچنین ورزش کردن در بهبود افسردگی و اضطراب به ما کمک می کنه و با تقویت کارایی مغز، تمرکز و یادگیری دانش آموزان رو افزایش میده.
ارتباط ورزش با یادگیری دانش آموزان

دلایل اینکه ورزش کردن برامون سخت میشه ؟

همه ما معمولاً برای ورزش نکردن بهانه هایی داریم. کمبود وقت، نبود شرایط و… واقعا چرا ورزش کردن برای ما اینقدر سخت است؟ یکی از دلایلش می تواند این باشد که ما به این کار عادت نکرده ایم. وقتی کاری برایمان تبدیل به عادت نمی شود، انجام آن برایمان سخت می شود و از انجام آن سرباز می زنیم. و اهمیت ورزش را در یادگیری و سلامت نوجوانان نمی دانیم. اما اگر در انجام کاری پافشاری کنیم و آن را به عادت تبدیل کنیم و اثرات مثبت آن را در زندگی خود ببینیم، دیگر به دنبال بهانه ای برای انجام ندادن آن نخواهیم بود.

در این صورت یک مسیر عصبی برای ورزش در مغز ما ایجاد می‌شود و این مسیر عصبی به مرور زمان قوی‌تر می‌شود و وقتی این اتفاق بیفتد، انجام آن فعالیت دیگر نیازی به تلاش زیادی نخواهد داشت و به عادت تبدیل می‌شود و از انجام آن دست می‌کشیم. آی تی. ما از آن لذت می بریم و با گذشت زمان می توانیم تأثیر ورزش را در زندگی خود ببینیم.

چه سنی برای شروع ورزش کردن خوبه؟

بهترین دوره برای آموزش حرفه ای ورزش بین سنین 6 تا 14 سال است. البته برای ورزش کردن هیچ وقت دیر نیست؛ اما عادت به فعالیت های بدنی هرچه از سنین پایین تر شروع بشه بهتره و تاثیر بیشتری روی سلامتی کودکان و نوجوانان داره.

آیا ورزش برای یادگیری و سلامت دانش آموزان خوبه؟

معمولاً می گویند انجام ورزش دو یا سه بار در هفته بسیار مفید و مناسب است. هنگام مطالعه به مدت طولانی ننشینید و بعد از هر یکی دو ساعت مطالعه، 10 دقیقه ورزش کنید و حرکات کششی انجام دهید. این کار برای افزایش تمرکز و قدرت یادگیری دانش آموزان خوب است و باعث خون رسانی بیشتر به مغز و در نتیجه افزایش کارایی شما در یادگیری دروس می شود.

تاثیر والدین بر ورزش یادگیری و سلامت دانش آموزان

والدین عزیز! شما می توانید نقش تشویق کودکان به ورزش را ایفا کنید. شما می‌توانید با شرکت در فعالیت‌های بدنی و دادن امکان انجام ورزش‌هایی که به آن‌ها علاقه دارند، عادت به انجام منظم فعالیت‌های ورزشی را همراهی کنید. به همین ترتیب، می‌توانید فرزندان خود را در کارهای خانه مانند شستن ماشین، نظافت خانه مشارکت دهید. و یا کار در باغ و از ماشین برای مسافت های کوتاه استفاده نکنید و به جای آن پیاده روی کنید. نکته مهم دیگر این است که ساعات استفاده از تلویزیون و کامپیوتر باید محدود باشد تا زمان زیادی از دانش آموزان را نگیرد.

مسئولان مدرسه نیز نقش مهمی در ایجاد انگیزه در دانش آموزان برای ورزش دارند. دانش آموزان در مدارس می توانند با ورزش های مختلف آشنا شوند و بدانند که کدام ورزش برای آنها مناسب است و به کدام رشته ورزشی علاقه دارند همچنین یکی از بهترین شرایط ورزش صبحگاهی است. در مدارس با انجام ورزش صبحگاهی می توانند دانش آموزان را برای حضور در کلاس آماده کنند. ورزش صبحگاهی باعث آرامش و کاهش فشار عصبی می شود و همانطور که گفته شد روحیه و توانایی یادگیری دانش آموزان را تقویت می کند.

با توجه به آنچه گفتیم لازم است اولیاء و مسئولین مدارس از تاثیر ورزش بر سلامت دانش آموزان آگاهی داشته باشند و شرایطی ایجاد کنند که دانش آموزان به ورزش تشویق شوند. دانش‌آموزانی که به فعالیت‌های ورزشی می‌روند می‌توانند بار سنگین تحصیلی را بر روی ذهن آن‌ها کاهش دهند و دستیابی به نتیجه مطلوب را برایشان آسان‌تر کند. از این طریق دانش آموزان می توانند استعدادهای خود را بیابند و در جهت تقویت آن استعدادها گام بردارند.

از اینکه تا پایان این مقاله همراه ما بودید متشکریم. در این مقاله به بررسی نقش ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان و ضرورت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان پرداختیم. امیدوارم این مطالب برای شما مفید بوده باشد تا با اهمیت ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان و تاثیر ورزش در یادگیری و سلامت دانش آموزان آشنا شوید.

شما می توانید سوالات خود را از ما بپرسید و مشاوران ما در مدرسه نگرش به آنها پاسخ خواهند داد.

دیگر مطالب ما :

بهترین مدرسه دخترانه در تهران + مهمترین معیارهای انتخاب

بهترین مدرسه پسرانه در تهران + مهمترین معیارهای انتخاب

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب