گروه طراحی سایت وب مب
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

همه چیز درباره کنکور + هدف از کنکور چیست؟

همه چیز درباره کنکور + هدف از کنکور چیست؟

کنکور (به فرانسوی: Concours)، که در ایران به آن آزمون سراسری هم گفته می‌شود. هدف از کنکور‌، پذیرش در دانشگاه‌های زیر نظر سازمان سنجش و آموزش کشور است و همچنین کنکور مهم‌ترین آزمون علمی در ایران است.

کنکور چیست؟

کنکور یک آزمون سراسری است که در پایان دوره پایه برای تعیین سطح دانش آموزان در رشته های مختلف برگزار می شود. تا این عزیزان بر اساس دانش و سطح خود در رشته و دانشگاه مورد نظر خود تحصیل کنند. در این بین نکات مختلفی در مورد کنکور وجود دارد که به طور کامل بررسی می کنیم تا شما داوطلبان و دانش آموزان با این آزمون سراسری بیشتر و بهتر آشنا شوید. هر ساله دانشجویان و داوطلبان رشته های مختلف برای پذیرش در دانشگاه و رشته های مختلف در آزمون سراسری کنکور به نام کنکور شرکت می کنند. این آزمون همچنین از ویژگی های بسیار خاصی تشکیل شده است.

سوالات امتحانی عموما از دو قسمت اصلی دروس عمومی و دروس تخصصی تشکیل شده است که هر کدام دارای دروس مختلف با اهمیت جداگانه می باشند. به این ترتیب برخی از دروس ضریب و اهمیت بالاتری در کنکور دارند و با پاسخ دادن به آنها می توانید نتایج بهتری بگیرید. همچنین مدت زمان کنکور در رشته های مختلف بر اساس تعداد سوالات متفاوت است و در برخی رشته ها زمان پاسخگویی به سوالات کمی بیشتر می شود.

کنکور می دهیم تا وارد یک سبک جدید زندگی شویم.

همه چیز درباره کنکور + هدف از کنکور چیست| کنکورهنر

رشته های مختلف کنکوری

کنکور از رشته های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام اهمیت بسیار ویژه ای دارند. به گونه ای که هر یک از دروس کنکور از رشته های مختلف و همچنین تعداد دروس تخصصی مختلف تشکیل شده است. هر کدام از آنها اهمیت بسیار ویژه ای در رتبه بندی و کسب نتایج دارند. به همین دلیل در ادامه به بررسی بهتر رشته تجربی، رشته ریاضی و رشته انسانی می پردازیم تا اطلاعات دقیق و کاملی در اختیار شما قرار دهیم.

رشته ریاضی در کنکور سراسری

رشته ریاضی نیز به عنوان یکی از رشته های پرطرفدار در کنکور سراسری شناخته می شود که تعداد داوطلبان زیادی دارد. این رشته نیز از دو بخش دروس عمومی و دروس تخصصی تشکیل شده است که دروس عمومی شامل ادبیات، زبان انگلیسی، عربی و دین و زندگی است. دروس تخصصی ریاضی نیز از دروسی مانند فیزیک، ریاضی و شیمی تشکیل شده است که هر یک از این دروس نقش بسیار تاثیرگذاری در کسب نتیجه و رتبه بندی دارند. رشته ریاضی نیز از رشته های مختلف دانشگاهی مانند مهندسی، عمران، برق و … تشکیل شده است که دانشجویان مختلف برای کسب نتایج بهتر و قبولی در این رشته ها با یکدیگر رقابت می کنند.

بهترین رشته های ریاضی چه رشته هایی هستند؟

رشته تجربی در کنکور سراسری

یکی از مهم ترین رشته های کنکور است که سالانه تعداد زیادی از داوطلبان کنکور برای قبولی در پرطرفدارترین رشته ها با یکدیگر رقابت می کنند. دروس عمومی رشته تجربی شامل ادبیات، دین و زندگی، زبان عربی و انگلیسی است. و دروس تخصصی این رشته شامل زیست شناسی، فیزیک، شیمی و ریاضی می باشد. هر کدام از این دروس در کنکور سراسری از تعدادی سوال و سرفصل مختلف تشکیل شده است. رشته های دندانپزشکی، پزشکی، داروسازی، پرستاری و … از جمله رشته های دانشگاهی هستند که برای رشته های تجربی بسیار پرطرفدار هستند. در این بین دانشجویان برای پذیرش در این رشته ها رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.

پردرآمدترین رشته های تجربی

رشته انسانی در کنکور سراسری

در گروه نظری رشته علوم انسانی به عنوان یکی دیگر از رشته های مهم محسوب می شود که از سرفصل ها و دروس بسیار متنوعی تشکیل شده است. علوم انسانی مانند سایر رشته ها از رشته های دانشگاهی بسیار جذاب و خوبی مانند حقوق، روانشناسی، دبیری، سیاسی، اقتصاد و … تشکیل شده است که دانشجویان برای قبولی در آن ها باید بهترین نتایج ممکن را کسب کنند تا بتوانند می توانند به راحتی در دانشگاه و رشته مورد علاقه خود قبول شوند.

پرطرفدارترین رشته های انسانی

کنکور شامل چه درس‌هایی است؟

در مقطع دوم متوسطه و در هر پایه، دانش آموزان تعدادی دروس را مطالعه خواهند کرد که عمدتاً به دو دسته عمومی و اختصاصی تقسیم می شوند. اما همه این دروس برای کنکور خواسته نمی شود. با توجه به گستردگی دروس در هر رشته در ادامه به بررسی این موضوع می پردازیم که چه دروسی شامل کنکور می شود. اما نکته اول این است که دروس کنکور سراسری برای همه رشته ها یکسان بوده و به شرح زیر می باشد.

  • ادبیات فارسی
  • عربی
  • دین و زندگی
  • زبان انگلیسی

تفاوت کنکور پیوسته و ناپیوسته

شاید نام کنکور پیوسته و کنکور ناپیوسته را شنیده باشید و برایتان سوال پیش آمده باشد که کنکور پیوسته چیست یا کنکور ناپیوسته چیست؟ البته این بحث بیشتر مربوط به انتخاب رشته است که در اینجا به اختصار به بررسی آن می پردازیم. آزمون ورودی دانشگاه ها را می توان به سه دسته تقسیم کرد. کنکور کارشناسی یا کارشناسی ارشد، کنکور کارشناسی ارشد یا کارشناسی ارشد و کنکور دکتری. آزمونی که در این مقاله بررسی کردیم کنکور چیست، آزمون کارشناسی است. تعدادی از رشته ها مستمر هستند. یعنی با قبولی در آزمون ورودی مستقیم، داوطلب تا اخذ مدرک کارشناسی تحصیل می کند; اما تعدادی از رشته ها ناپیوسته هستند یعنی داوطلب با انتخاب آنها ابتدا باید تا اخذ مدرک فوق لیسانس تحصیل کند و سپس برای اخذ مدرک کارشناسی مجددا در کنکور شرکت کند.

آیا می‌توان در کنکور سایر رشته‌ها هم شرکت کرد؟

شاید این سوال برای شما پیش بیاید که آیا فردی که در رشته علوم انسانی تحصیل کرده است می تواند در آزمون ریاضی شرکت کند؟ یا با دیپلم ریاضی امکان شرکت در آزمون تجربی وجود دارد یا خیر؟ در پاسخ به این سوال می توان گفت بله؛ داوطلبانی که در هر رشته تحصیلی دیپلم متوسطه یا متوسطه را اخذ کرده اند می توانند بدون مشکل در رشته دیگری از کنکور ثبت نام کنند. پس اگر به هر دلیلی در دبیرستان رشته اشتباهی انتخاب کرده اید نگران نباشید چون با این روش حل می شود.

همه چیز درباره کنکور + هدف از کنکور چیست| کنکور انسانی

 کنکور در ایران

در کشورهای مختلف معیارهای مختلفی برای انتخاب دانشجو در رشته ها و دانشگاه های مختلف وجود دارد. به این ترتیب در کشورهای مختلف اروپایی ورود به دانشگاه و رشته مورد علاقه شما بسیار آسان است اما پذیرش در رشته های مختلف بسیار سخت است. اما در ایران برعکس این است که ورود به دانشگاه و رشته مورد نظر سخت است و فارغ التحصیل شدن بسیار آسان است. در ایران و کشورهای دیگر مانند چین و ترکیه معیار اصلی پذیرش در دانشگاه و رشته های مختلف شرکت در کنکور سراسری است. در این آزمون سراسری تمامی اطلاعات تحصیلی شما مورد ارزیابی و تعیین سطح قرار می گیرد تا بتوانید بر اساس رتبه و نتیجه ای که کسب کرده اید ادامه تحصیل دهید و انتخاب رشته کنید.

کنکور در ایران بسیار جدی برگزار می شود و در سال های اخیر موضوعاتی در مورد حذف کنکور مطرح شده است که تا امروز اتفاق نیفتاده است. و با توجه به اتفاقاتی که افتاده، ممکن است تا چندین سال دیگر کنکور سراسری در ایران به طور منظم برگزار شود. در ایران دانش آموزان برای قبولی در رشته های پرطرفدار و پرطرفدار همیشه باید در کنکور شرکت کنند. بنابراین اگر به دنبال موفقیت هستید باید خود را به بهترین شکل ممکن برای شرکت در کنکور سراسری آماده کنید.

رمز موفقیت در کنکور

سوالی که شاید برای همه داوطلبان کنکور پیش آمده باشد این است که راز موفقیت در کنکور سراسری چیست؟ و چگونه می توان در کنکور موفق شد؟ یکی از کلیدهای اصلی موفقیت در کنکور این است که خود را به بهترین شکل ممکن برای شرکت در کنکور سراسری آماده کنید. به طوری که از بهترین منابع کنکور، بهترین برنامه مطالعاتی، بهترین مشاوره و … استفاده کنید تا بتوانید بدون استرس در روز کنکور در کنکور سراسری شرکت کنید و به سوالات سخت و مختلط پاسخ دهید.

آیا کنکور سخت است؟

سوالی که بارها و بارها از من پرسیده شده است. ابتدا اجازه دهید رقابت را بررسی کنیم. موفقیت شما در کنکور با رقبایتان ارتباط مستقیم دارد. فرض کنید ده نفر در امتحان شرکت کردند. از هیچ درسی به هیچ سوالی پاسخ نمی دهید. اما رقبای شما در تمام دروس درصد منفی می گیرند و سوالات را اشتباه حل می کنند. در این صورت شما اولین نفر خواهید بود. با این مثال، مفهوم رقابت کاملاً برای شما مناسب است. اما هر زمان که احساس کردید امتحان سخت است، به این فکر کنید که افراد زیادی در امتحان موفق می شوند. این افراد نه کمک ماوراء طبیعی دارند و نه سلول های خاکستری بیشتری نسبت به شما دارند و فقط در جهت درست تلاش می کنند.

اما در اینجا ممکن است سوال دیگری مطرح شود و آن سختی کنکور از نظر سوال است. یعنی سوالات کنکور سخته یا راحت؟ در پاسخ به این سوال باید گفت که سختی یا سهولت سوالات کنکور هیچ تاثیری بر شما نخواهد داشت; اگر سوالات امتحانی آسان باشد برای همه آسان و اگر سخت باشد برای همه سخت خواهد بود. وقتی سؤالات آسان باشد، همه می توانند درصد بالایی بگیرند و وقتی دشوار است درصد همه پایین می آید و به این ترتیب یک تعادل کلی برقرار می شود.

همه چیز درباره کنکور + هدف از کنکور چیست؟| کنکور ریاضی| کنکور تجربی

هدف از کنکور چیست؟

تاثیر کنکور در آینده شغلی شما کاملا محسوس است و باید بدانید که تصمیم شما برای شرکت در کنکور یا عدم شرکت در کنکور می تواند آینده شغلی شما را تغییر دهد.

پاسخ به این سوال که چرا کنکور چنین تاثیری در آینده شغلی ما دارد بسیار ساده است.

اگر می خواهید بازار آزاد و مشاغل غیر دولتی را تجربه کنید، نیازی به ورود به دانشگاه و شرکت در کنکور ندارید. نکته ای که باید به آن فکر کنید این است که سواد بیشتر می تواند شما را به فردی کارآمدتر در کار آزاد تبدیل کند.

اگر می خواهید پشت میز بنشینید و از شغل دولتی و حقوق ثابت آن لذت ببرید، تنها گزینه روی میز رفتن به دانشگاه است. اگر می خواهید این شغل تضمینی باشد باید در کنکور بدرخشید و وارد یک دانشگاه خوب و رشته خوب شوید.

مجموعه مدارس نگرش

در آخر

افراد زیادی هستند که در مقابل شرکت در کنکور مقاومت می کنند. اولین چیزی که موفقیت در کنکور به شما می دهد افزایش اعتماد به نفس است. اعتماد به نفس مهمترین چیز برای شروع یک موفقیت بزرگ و پایدار است.

برخی کنکور را راهی ناعادلانه برای ورود به دانشگاه می دانند و عده ای هم برای ورود به دانشگاه مشکل دارند. اما آنچه مشخص است کنکور در حال حاضر بهترین راه برای ورود به دانشگاه است. گفتنی است در آینده تغییراتی در کنکور ایجاد می شود که استرس کمتر و عدالت بیشتری را در آن ایجاد می کند.

شرکت در کنکور به تنهایی نتیجه خاصی در شما ایجاد نمی کند و حضور در دانشگاه است که شما را از بسیاری جهات بهبود می بخشد و شما را برای زندگی جدید آماده می کند.

در این مقاله در مورد همه چیز درباره کنکور + هدف از کنکور چیست را به صورت کلی و بسیار کامل بررسی کردیم. تا شما دانش آموزان و داوطلبان عزیزی که قصد شرکت در کنکور سراسری را دارید با مطالعه این مقاله بیشتر با کنکور و نحوه برگزاری آن آشنا شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *